google-play Про проект Згода користувача Політика конфіденційності

РДУГ

Надь Беата
Оригінал допису

РДУГ (розлад дефіциту уваги з гіперактивністю) не є виключно дитячим діагнозом, цей розлад зберігається і в дорослому віці. Це зумовлено його нейробіологічною природою та особливостями розвитку мозку. Це не проблема «ледачості» чи «поганої поведінки», а складний нейробіологічний стан.

Чому ж це не лише дитячий розлад:

🧬Порушення роботи нейромедіаторів:

У мозку є хімічні речовини, які допомагають передавати сигнали між нервовими клітинами. Два найважливіших нейромедіатори при РДУГ:

🧪Дофамін: відповідає за мотивацію, концентрацію, контроль імпульсів.

🧪Норадреналін: впливає на увагу та здатність залишатися зосередженим.

У людей із РДУГ спостерігається дефіцит або дисбаланс цих нейромедіаторів. Через це мозок «не отримує» чітких сигналів для самоконтролю, організації чи зосередження.

🧠Проблеми з префронтальною корою

Префронтальна кора — це «центр управління» мозку, що відповідає за:

• увагу,

• планування,

• прийняття рішень,

• контроль над імпульсами.

У людей із РДУГ префронтальна кора менш активна або працює “повільніше”. Наприклад, коли потрібно зосередитися на задачі, мозок недостатньо ефективно обробляє інформацію. Це викликає труднощі з концентрацією, постійне відволікання, нездатність завершувати розпочате.

Яка може бути еволюція симптомів з віком?

У дорослих РДУГ виглядає дещо інакше, ніж у дітей.

Наприклад:

У дітей більш помітна фізична гіперактивність (неспокій, бігання, метушливість).

У дорослих гіперактивність може проявлятися у вигляді внутрішнього неспокою, труднощів із сидінням на місці або постійного «перемикання» між справами.

Інші симптоми, як-от імпульсивність та дефіцит уваги, часто залишаються стабільними як в дитячому так і дорослому віці.

Ці особливості не «зникають» з віком, хоча симптоми можуть частково змінюватися,і ступінь їх вираженості також. Також з віком людина може почати усвідомлювати свої труднощі (поведінкові, когнітивні) і намагатися впливати на це (вчитись організації, контролю, тощо) за допомогою когнітивно-поведінкової терапії, тренінгів з організації, медикаментозного лікування. Ось чому важлива рання діагностика і втручання, адже вони дозволяють значно покращити якість життя.