знаєте, з якими двома крайнощами я стикаюсь в розмові про аутизм?
з одного боку, батьки не вірять, не приймають діагноз. з іншого ж, є такі, хто наче «вишукує» ознаки РАС у своєї дитини.
і те, й інше є проблемою. в першому випадку заперечення розладу відкладає допомогу. так, лікування РАС не існує, але інтенсивне раннє втручання може значно змінити життя багатьох дітей.
в іншому ж випадку батькам варто памʼятати, що існують так звані «коридори розвитку», інтервали, в які дитина опановує певні навички. пізніші досягнення - не завжди проблема, не завжди РАС.
проте будь-яке своє занепокоєння варто висловити спеціалісту, першим часто є лікар-педіатр.
два найважливіші прояви розладів аутистичного спектру (РАС):
1️⃣ порушення комунікації та взаємодії з іншими,
2️⃣ обмежена або повторювана поведінка чи інтереси.
за статистикою, аутизм в 4-5 разів частіше зустрічається серед хлопчиків.
діагностика РАС часто є важкою, оскільки немає медичного тесту, як наприклад, аналіз крові, для діагностики розладу. щоб поставити діагноз, лікарі вивчають історію розвитку та поведінку дитини.
РАС іноді можна виявити у віці 18 місяців або раніше. до віку 2 років діагноз досвідченого спеціаліста можна вважати достовірним. іноді встановлюється лише в підлітковому або навіть дорослому віці.
🚩червоні прапорці РАС, тривожні ознаки, на які варто звернути увагу ➡️➡️➡️
🎠 *️⃣ діти з РАС зазвичай виявляють деякі ознаки затримки розвитку до 2 років, іноді навіть на першому році життя.
🔸 до 6 місяців не відповідає посмішкою чи радісним виразом обличчя.
🔸 до 9 місяців не імітує звуки чи міміку.
🔸 до 12 місяців не лепече і не воркує.
🔸 до 15 місяців не жестикулює, наприклад, не вказує пальчиком або не маше рукою.
🔸 до 16 місяців не говорить жодного слова.
🔸 до 18 місяців не грає в імітацію, не повторює дії дорослого.
🔸 до 24 місяців не вимовляє фраз з двох слів.
🔸 втрачає мовні та соціальні навички в будь- якому віці.
1️⃣ може бути затримка в розвитку мовлення та мовних навичок, нездатність розуміти змістовне невербальне спілкування.
🔸 дитина демонструє жаргонну мову (вигадану мову) або наслідує те, що говорять вихователі, і повторює це знову і знову.
🔸 має поганий зоровий контакт і не дивиться на вас, коли ви її годуєте чи посміхаєтеся до малюка.
🔸 дитина, здається, не може зрозуміти або використовувати жести руками, включаючи вказівний жест.
🔸 не наслідує чужих рухів і, здається, не помічає виразу обличчя інших людей.
🔸 не впізнає свого імені та не реагує на нього.
2️⃣ дітям з аутизмом, як правило, бракує навичок комунікації та інтересу до взаємодії. вони можуть:
🔸 виглядати незацікавленими або не помічають оточуючих.
🔸 не знають, як налагодити зв'язок з іншими, шукати ігор чи заводити друзів, або як налагоджувати чи підтримувати стосунки відповідно до віку.
🔸 не виявляє ентузіазму або задоволення під час взаємодії, не демонструє «розділення емоцій».
🔸 проявляє агресію до оточуючих.
3️⃣ діти з РАС можуть проявляти негнучкість і певні типи повторюваної поведінки:
🔸 наполягання на дотриманні певного розпорядку дня; важко приймають зміни в розкладі.
🔸 сильна стурбованість певним інтересом; незвичайна прихильність до іграшки або іншого предмета.
🔸 шикування або розташування предметів у певному порядку.
🔸 повторення тих самих дій або рухів знову і знову; погойдування, помахи руками, обертання та клацання пальцями.
🔸 розгляд предметів зблизька або куточком ока; захоплення предметами, що обертаються.
4️⃣ діти з певними типами аутизму також мають сенсорну гіперчутливість:
🔸 байдужість до дотиків і обіймів - дитина не тягнеться, щоб її взяли на ручки.
🔸 незвичайні реакції на світло, смак, запахи, консистенцію та звуки.
🔸 підвищена чутливість до гучного шуму.
🔸 самонаправлена агресія, наприклад, удари головою.
залишайте свої питання в коментарях 😉⬇️